söndag 24 januari 2010

Salong och firande av vår konung den 24/1

Så hemkommen från vårt kära Kristinehov, sätter jag mig ned och försöker skriva ned mina intryck av kvällen. Då min droska var något dearrangerad och behövde en snabb reparation, anträdde jag min resa först vid 17-tiden. Gudskelov fanns omklädningsmöjligheter på stället, vilket klart förenklade min färd.

Vid pass 6 inträdde jag i gemaken och möttes av en varm och gemytlig atmosfär. Vid bordet serverades en lättare smörgås och olika bakverk, krönt av en konungslig tårta av vår allas fröken Englund. Vi lät oss väl smaka av delikatesserna och underbart kardemumma-kaffe samt chinesiskt te.

Så skålade vi för vår konung och sjöng vår sång Gustafs Skål. Vår värdinna Madame Lagercrantz läste ur några anekdoter.

Jag tog plats vid några av de mer dansanta damerna och herrarna, där vi diskuterade hår- och klädesmodet. Alla var för dagen klädda i en mycket aimable dräkt.

Jag cirkulerade bland de närvarande och hamnade jag till slut vid vår trubadur som stämde upp i en sång om trevligheten i sällskapet.

Betjäningen var mycket rask och intet fanns att klaga på vad gäller förtäringen. Fru Lindquist höll med fast hand betjäningen i förmaning.

Fröken Johanna önskade spela Frågor och Svar så vi slog oss ned för att under skratt och gamman ställa frågor och svar till varandra.

Tiden rann snabbt och snart var klockan vid pass 10.

De som fortfarande hade orken kvar hjälptes åt att förpassa resterande rester till köksregionerna.

Så anträdde jag min resa hem, tillsammans med herr Ordförande och Madame Lagercrantz.

Jag tackar än en gång för en trevlig afton och beklagar alla som icke kunde deltaga.
Madame Rosen
Bilden är tagen av Madame Anna Lindquist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar